Alla varor som du köper på neye.se eller i en NEYE-butik omfattas av konsumentköplagens regler om två års reklamationsrätt. Reklamationsrätten innebär att du kan klaga på fel och brister på varan som uppstått inom två år efter köpet. Du bör dock vara medveten om att många varor har en hållbarhet eller normal livslängd som är kortare än 2 år. Dessutom finns det ett antal omständigheter som ska övervägas när det gäller reklamationsrätt. Reklamationsrätten täcker inte fel som uppstått på grund av felaktig användning, bristande underhåll eller normalt slitage. Din reklamationsrätt förlorar sin giltighet om felet har uppstått på grund av felaktig användning eller misskötsel av varan. Var därför uppmärksam på detta innan du gör en reklamation.
Vad gör jag om min vara går sönder?
Varan är köpt i butik
Om din vara går sönder bör du vända dig till din närmaste NEYE butik. Du bör kontakta oss så snabbt som möjligt efter det att du upptäckt felet/bristen på varan. Kom ihåg att visa ditt kvitto.
Varan är köpt online
Om din vara är köpt online på neye.se kan du kontakta din närmaste NEYE butik eller vår kundservice på kundservice@neye.se om du har en reklamation. Kom ihåg att ta med din orderbekräftelse om du besöker butiken.
Vad händer när jag reklamerar min vara?
Om du besöker en av våra butiker kommer butikspersonalen att bedöma om det rör sig om produktionsfel som omfattas av den 2-åriga reklamationsrätten. Om så är fallet kommer de att starta en reklamation. Reklamationer hanteras inom skälig tid och det kommer vara butiken som håller dig informerad. Ärendet kan lösas genom reparation, utbyte, prisavdrag eller återbetalning av köpesumman, beroende på den specifika situationen.
Samma process gäller vid varor köpta på neye.se. Då ska du kontakta oss via meil och skicka bilder samt beskrivning av din reklamation så att vi kan skapa ett reklamationsärende. Kom ihåg att ande ditt ordernummer.
Transportskador
Om din vara har blivit skadad under transport, till exempel under en flygresan, är det en transportskada. I det här fallet bör du kontakta ditt flygbolag eller din försäkring eftersom de kommer att täcka eventuell reparation eller ersättning för den skadade varan.